m11

Markedsføring kan være en kompliceret disciplin. Men det er desværre ikke en disciplin, man som virksomhedsejer kommer udenom. God markedsføring er vigtigt for alle slags virksomheder, uanset hvad virksomheden sælger, og om det er et håndgribeligt produkt eller en service. Nedenfor kan du læse mere om, hvorfor det er vigtigt at prioritere god markedsføring som virksomhed i dag, ligesom du kan finde konkrete eksempler på markedsføring, der er relevant for specifikke typer af virksomheder. Selvom der i det nedenstående er tale om specifikke typer af virksomheder, kan pointerne sagtens generaliseres til andre virksomhedstyper, som er sammenlignelige med dem, der nævnes.

Mand ved printer

Øget konkurrence giver øget behov for markedsføring

At man som forbruger i dag stort set frit kan vælge mellem forhandlere over hele verden, når man søger et produkt, betyder, at der i dag er større konkurrence virksomhederne imellem end nogensinde før. Og den øgede konkurrence giver også øget behov for marketing. Hver enkelt virksomhed må tænke fortsat mere kreativt for at skille sig ud fra mængden og få en plads i forbrugernes bevidsthed og hukommelse. Netop derfor er god og velfungerende marketing vigtigt for enhver virksomhed. 

Første eksempel – printerpatroner 

Nogle produkter har omdømme for næsten at sælge sig selv. Et af dem er printerpatroner og toner til printere. Det er nok ikke helt sandt, at printerpatroner og toner sælger sig selv, men der skal nok mindre til for at overbevise forbrugerne om, at de har behov for eksempelvis sorte blækpatroner eller HP toner, end tilfældet er for så mange andre produkter.

Derfor består markedsføringsopgaven i sådan et tilfælde først og fremmest i at overbevise forbrugerne om, at det er netop din virksomheds printerpatroner eller toner, de skal købe. Det går naturligvis ud på at fremhæve virksomhedens fordele i forhold til andre virksomheder, der forhandler lignende produkter. Det kan være ting som særligt god kvalitet, billige priser, god service eller lignende.

I sådan et henseende kan det også være værdifuldt at prioritere løbende at skabe et brand, som kunderne vender tilbage til, og som de følger, de kan stole på. 

Hænder med neglelak

Andet eksempel – neglelak

Andre produkter sælger i mindre grad sig selv, fordi de ikke er uundværlige som sådan i forbrugernes hverdag. Her går markedsføringsopgaven måske i første omgang på at overbevise forbrugerne om, at de ikke alene har brug for produktet, men at de ganske enkelt ikke kan undvære produktet. Det kan eksempelvis være tilfældet med et produkt som gellack – en type særligt holdbar neglelak.

Det er vigtigt at huske på, at alle produkter kan markedsføres. Det handler bare om at finde den rigtige strategi. Er du i tvivl om, hvordan du gør, kan du rådføre dig hos en ekspert på området, der kan hjælpe dig i gang eller hjælpe dig løbende.