Der er mange måder at få styr på regnskabet i en mindre enkeltmandsvirksomhed. Nogle vælger at ansætte en revisor til formålet, men andre klare regnskabet selv. Det er et lovmæssigt krav ifølge bogføringsloven, at man løbende afstemmer og kontrollerer at ens beholdninger er, som de bør være. En måde at gøre dette på er via en kassekladde. Her opdeler man nemlig sine bilag ud fra, hvordan de er eller vil blive betalt. Man opdeler altså bilagene efter bank, kasse, giro osv. På denne måde kan man efterfølgende nemt afstemme, om den fysiske beholdning i banken stemmer overens med det indregistrerede i kassekladden.
Tidligere blev Excel anvendt til kassekladde – i dag er en online kassekladde løsningen
Det er et faktum at man førhen brugte Excel eller andre regneark utrolig meget, når man skulle føre kassekladde. Dette bruges også stadig i nogle virksomheder, men som et mindre enkeltmandsfirma, har du faktisk muligheden for at skifte til en online kassekladde, hvor du får hjælp fra tusindvis af andre brugere, når du bogfører dine bilag.
Det betyder i praksis at du får et kassekladde eksempel, når du indtaster det bilag, du gerne vil have bogført. Systemet sammenligner så dit bilag med bilag, som andre brugere har bogført tidligere, og på denne måde får du fra det online program et eksempel på, hvordan du kunne bogføre dit bilag. Er du enig i dette eksempel, godkender du det blot, og så har du nemt og hurtigt bogført i din online kassekladde.
Hvorfor anvende en online kassekladde
Der er flere fordele ved at skifte det manuelle arbejde i forhold til bogføringen ud med en online version. Dels får du al din bogføring gemt i skyen, hvilket gør dine regnskaber nemt tilgængelige, uanset hvor du befinder dig, og dels får du via det online systems andre brugere adgang til en masse hjælp, du ellers ikke ville få, hvis du sad offline og alene med regnskaberne.
Nogen online regnskabsprogrammer har tilmed revisorer ansat, der ganske gratis hjælper dig med bogføringen, hvis der er noget, der driller. Du får altså både professionel rådgivning samt hjælp fra programmet, når du skal bogføre. Det betyder pludselig at du kan spare revisoren væk og selv klare bogføringen, da du allerede har al den hjælp, du har brug for.
At bogføringen pludselig bliver så simplificeret, giver dig mulighed for at fokusere på det, du er bedst til – nemlig at drive din virksomhed. Du kan jævnligt bogføre på din kassekladde, og når de 3-6 måneder er gået, og det er tid til at indberette moms, så har du igen stor gavn af din online kassekladde. Ved hjælp af din løbende bogføring regner systemet nemlig helt selv ud, hvad du skal indtaste i MOMS’ online system, og du slipper derfor for timevis af arbejde med beregninger.
Det samme gør sig gældende, når der skal laves årsregnskab. Du bogfører således blot bilagene, når de er der, og så klarer systemet faktisk resten for dig i forhold til de halv- og helårlige indrapporteringer. Nemmere bliver det faktisk ikke, og alt er altid tilgængeligt for dig i skyen.
Artiklen er udtryk for skribentens holdninger og indeholder ikke redaktionelt stof.
Seneste kommentarer