Markedsføring på nettet er ikke længere en ny ”videnskab”, men trods dette er online markedsføring endnu et tiltag indenfor virksomhedsudvikling, som kan forekomme svært at overskue og uforudsigeligt. Dette skyldes de mange forskellige måder, hvorpå man som virksomhed kan give sig i kast med denne yderst vigtige opgave, der kan betyde øget synlighed på nettet, og flere kunder i butikken. Utallige virksomheder og firmaer på nettet tilbyder højtråbende deres services, og proklamerer sig selv som frelseren og guiden, der kan føre din virksomhed ind på onlinemedieverdenens platform, og skabe netop den netprofil du leder efter.
I et virvar af tilbud og services, kan det forekomme svært at vide hvad det egentligt er man skal søge efter, når man forsøger at markedsføre sig selv og sit brand online.Denne artikel forsøger at give nogle relevante tips til nye mindre virksomheder og firmaer, der ønsker at kaste sig ud i online markedsføring, men som ikke nødvendigvis har den store ekspertise eller erfaring indenfor området.
Hvordan kan man markedsføre sig online?
Når der tales om online markedsføring, vil de fleste i første omgang tænke på netbutikker – men dette er den mindste detalje i en markedsføringsplan, der ofte har mange vidtstrakte forgreninger.De større firmaer vil ofte kunne håndtere langt det meste af deres markedsføring gennem in-house management – det er sådanne opgaver SoMe medarbejdere brænder for, men ikke alle har en Facebook-haj siddende på personaleafdelingen, der forstår sig på effektiv og billig markedsføring.
Til de mindre firmaer der ikke besidder en sådan medarbejder, er der masser af hjælp at hente ved at finde firmaer der udbyder disse services. Disse udbydere tilbyder oftest en bred vifte af services, som måltider på et udsøgt menukort der blot venter på at blive valgt – og så er det op til den enkelte virksomhed (i samarbejde med disse udbydere) at udpege de vigtigste markedsføringsområder. Nogle af de vigtigste markedsføringsstrategier er målrettet Google. Google er som den mest anvendte (og meste kendte) søgemaskine på nettet en oplagt ”partner” for ethvert firma, og der er en enorm prestige i at have en god placering på Google.
Bliver dit firma set på Googles forside, bliver det set af tusindvis potentielle kunder!
Google Ads er, yderst simplificeret, et redskab tilknyttet de annoncer der fremgår enten øverst på Googles forside når brugere søger på bestemte ord, eller de der dukker op ude i siden. Med Google Ads køber du med dit brand nogle af de ”nøgleord” brugerne anvender, og sørger for at når disse ord anvendes i søgefeltet, vil dit brand dukke op som en af de relevante annoncer i reklameblokken.
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization som direkte oversat betyder ”søgemaskineoptimering”. Når der arbejdes med søgemaskineoptimering, forsøger en erfaren SEO-ekspert at sørge for at din virksomhed, gennem bl.a. artikler og ved at optimering af din side, at få virksomhedens hjemmeside til at dukke op som et af de første resultater på Google. Dette betyder at når kunder søger efter de services din virksomhed tilbyder, vil din virksomhed ideelt set være iblandt de første søgeresultater.
Hvordan finansierer man som mindre virksomhed online markedsføring?
Markedsføring på nettet er desværre ikke billigt og som mindre virksomhed kan det være svært at finde penge til den rette markedsførings ekspertise.
En mulig løsning på dette fremføres på mininvestering.dk´s side: Mintos er siden deres lancering i 2015 blevet en af de meste kendte crowdlendingssites i Europa. Her formidles lån til private og mindre virksomheder, fra peer-to-peer.Det er her muligt som virksomhed at låne penge til markedsføring – eller ved gennem mininvesterings guide til brug af Mintos, at låne mindre beløb ud med garanti, og ud fra de renter der løbende betales fra lånere i EU løbende at lægge penge til side til online markedsføring – afkast på mellem 11-13% er ifølge de fleste online guides normalt.
Er dette for ”risikabelt” har mange virksomheder succes med at hyre studentermedhjælpere til at hjælpe med markedsføringsarbejdet.
Artiklen er udtryk for skribentens holdninger og indeholder ikke redaktionelt stof.
Seneste kommentarer