m11

At skulle sælge et produkt i den verden, vi lever i den dag i dag, er en helt anden historie, end hvad tilfældet var for blot få år siden. I dag er stort set al handel på den ene eller den anden måde præget af internettets tilstedeværelse. Når man skal sælge et produkt, er man nødt til at markedsføre det på en vis, der tilpasser sig disse forhold. Forstår man at gøre dette optimalt, kan man sælge næsten hvad som helst.

Online markedsføring er vigtigere end nogensinde

Internettet fylder fortsat mere i vores hverdag. Både på jobbet og i vores fritid bruger vi internettet i en sådan grad, at vi kun sjældent skænker det en tanke. I langt højere grad er vores brug af internettet blevet inkorporeret i vores daglige rutiner og gøremål. Vi kommunikerer via nettet, søger informationer på nettet og flere og flere anvender også nettet, når de skal handle – hvad end det er dagligdagsvarer, tøj og sko eller en helt tredje type af varer.

Ikke alene handler vi i fortsat højere grad på nettet, det er også i stigende grad her, vi får kendskab til og danner vores indtryk af forskellige brands. Derfor er forskellige virksomheder også mere aktive online end nogensinde før.

Affiliate_marketing_

Det kan eksempelvis være på de sociale medier eller diverse annonceringsplatforme. Ikke alene åbner udbredelsen af internettet op for en masse nye annonceringsmuligheder, den store brug af internettet i vores daglige rutiner har også gjort det nødvendigt for virksomheder at skabe og bevare en solid online tilstedeværelse og forstå sig på online markedsføring, hvis de ønsker at opretholde deres konkurrencedygtighed på det moderne marked.

Salg af atypiske produkter online

Succesfuld online markedsføring indebærer udbredelsen af kendskabet til et givent produkt eller virksomheden, øget trafik og øget omsætning. Over den seneste tid er den såkaldte affiliate markedsføring blevet udbredt og populær, fordi mange virksomheder oplever succes med denne type markedsføring. At der er tale om affiliate markedsføring betyder, at der er tale om en form for markedsføring som foregår i samarbejde mellem to eller flere websites.

Der vil typisk være tale om annoncør, som ønsker at udbrede kendskabet til et produkt eller brand, flere besøgende på en website og øget omsætning. Annoncøren indgår således et samarbejde med andre hjemmesider ved at betale dem for at bringe indhold, der linker til den givne website.

Affiliate_marketing_

Disse samarbejder fungerer særligt godt, når en virksomhed søger at sælge et lidt atypisk eller et meget nichepræget eller specifikt produkt. Annoncøren kan vælge at indgå samarbejde med en hjemmeside, som typisk bringer indhold, der tiltrækker en målgruppe, der ligeledes ville være målgruppen for det givne produkt. Som i dette tilfælde, hvor en madlavningsside har lavet en affiliateaftale med forhandleren af en bog om bacon.

At en udbyder af et produkt indgår en sådan aftale, og at websites, som bringer indholdet modtager betaling for at reklamere for et produkt er ikke ensbetydende med, at produktet ikke er anbefalelsesværdigt. Præcis som det gør sig gældende med mange andre former af annoncering online, handler det blot om at målrette sin annoncering, så reklamen for et produkt havner for øjnene af en forbruger, som er disponeret for at have en interesse i produktet.

 


Artiklen er udtryk for skribentens holdninger og indeholder ikke redaktionelt stof.