Lige meget hvor godt et produkt du har, er det ikke noget uden markedsføring. Markedet er fyldt med virksomheder der kæmper om at komme til orde og som bruger alle knep for at blive set og hørt. Du og din virksomhed må melde jer ind i denne kamp for at få succes med jeres produkter. Markedsføring kan dog som bekendt være en omkostningstung affære som mange vælger fra pga. prisen. Selve markedsføringen skal dog ses som en investering i forhold til at komme godt fra start, og derfor er markedsføring især i opstartsfasen essentielt og noget der ikke skal spares på. Såfremt du mangler kapital, kan det derfor ofte godt svare sig at låne pengene til at kickstarte virksomheden og salget af dine produkter.

Markedsføring er ikke bare markedsføring

Der er mange måder at markedsføre sine produkter på. Før du kaster dig ud i en masse, må du undersøge hvilke medier du bedst trænger igennem ved. Dette afhænger i stor grad af hvad du sælger. Man kan fx markedsføre en masse via online medier og via SEO. Dette giver lang hen ad vejen mening, men ikke alle steder. Skal du sælge hjælpemidler til ældre er dette fx nok ikke det rette medie. Her skal de mere traditionelle medier som aviser og ugeblade, TV m.m. i brug. Markedsføringen skal med andre ord målrettes de segmenter du sælger til, for ikke at være spildt og uden betydning. På denne måde bliver investeringen i markedsføring mest værd og får den størst mulige værdi.

Vælg det rette lån

Når du skal låne et større eller mindre beløb til markedsføringen, kan du grundlæggende gøre to ting. For det første kan du gå ned i din bank og tale med din rådgiver om at få bevilliget et lån. Alternativt kan du gå online og benytte dig af en af de mange online låneudbydere der findes. Den sidstnævnte metode er blevet meget populær de seneste år, fordi processen er hurtig og priserne er konkurrencedygtige.

kontor

Det rette lån for dig og din virksomhed afhænger rigtig meget af priserne. Når man taler om lån, er det væsentlig at du for hver krone du låner, skal betale mindst muligt tilbage. Det er derfor væsentligt at gå efter det billigst mulige lån. For at finde frem til det må du have noget at sammenligne med. Går du til din bank, kan du sammenligne med markedsrenterne og evt. tjekke andre bankers vilkår, renteniveau og udgifter ved optagelse af lån. Online kan du lidt nemmere sammenligne ved at benytte prissammenligningssider. Her kan du få info om alt du behøver at vide, før du optager et lån. Ligeledes kan du få en liste med de udbydere der tilbyder det lån du behøver til din markedsføring og hurtigt danne dig et overblik over billigste renter, omkostninger, løbetider og ÅOP.

Markedsføring vil løbende koste dig penge

Processen med at låne penge til markedsføring kan være noget du behøver gøre mere end en gang. Når forretningen kommer op og køre, er det ikke sikkert at det længere er nødvendigt for dig at låne til det, men markedsføring vil løbende være nødvendigt og noget der koster penge. Hver gang du vælger at låne penge til markedsføringen, er det væsentligt at beslutningsprocessen omkring udyder, markedsføringskanal m.m. gennemgås. Dette skyldes at der ikke er to situationer der er ens og bankerne og udbydernes vilkår for udlån også hele tiden ændrer sig.

mail

 


Artiklen er udtryk for skribentens holdninger og indeholder ikke redaktionelt stof.